Finskt efternamn

Jag har ett finskt efternamn och med det kommer fördommar. Halva min uppväxt har jag fått höra;
- Vad betyder det ... ?
- Jag vet inte jag kan inte finska.
- Men du har ju ett finskt efternamn?

Bara för att man har ett finskt efternamn behöver man väl inte kunna finska?! Alla från Finland kan heller inte finska. Jag har mitt efternamn från mammas sida, mormor och morfar är båda födda i Finland men på svensktalande orter och kan därför inte prata finska. Det plingade nyss på dörren och jag öppnade och han började prata på finska, jag antar att han frågar om jag kan prata finska men jag säger att jag inte förstår. Mitt finska efternamn står på dörren. Det var förövrigt Jehovas vittnen som funderade på om jag var intresserad av att gå med, men det var jag inte.


Kommentarer
Postat av: danten89

Hur mår du idag då¨? :)



Aj då ;(

2012-05-28 @ 17:15:30
URL: http://animalcity.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0