Pojke/flicka

Den internationella kvinnodagen var för ungefär en månad sen och jag vikarierade på ett fritids. Under skolsamverkan var jag i en tvåa, lärarna på skolan hade fått uppmaning från rektorn att uppmärksamma internationella kvinnodagen. Så läraren berättade om flickor som kanske inte får gå i skolan i andra länder och hur kvinnors situation kan se ut. Även att det finns vissa saker som anses vara "tjejiga" och andra saker frå killarna. Så idag skulle vi låtsas att vi var födda till det andra könet. Alla tjejer skulle skriva en berättelse om hur de trodde att de skulle se ut, klä sig, namn och ha för intressen om de föddes till en kille. Killarna skulle göra samma sak fast de skulle skriva att om de var födda som tjejer. När de skrivit klart skulle de rita hur de skulle se ut. Det var en otroligt rolig lektion. De kollade runt och tog tips från varandra, "jag tycker att Lisa är snyggt klädd och därför vill jag ha kläder som henne". "Simon, vad gör du på fritiden?" En lektion med mycket skratt och fantasi!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0